
58 March-April 2008  Military Review    

Dr. Cora Sol Goldstein

Dr. Cora Sol Goldstein is an assistant 
professor of political science at Cali-
fornia State University, Long Beach. 
She received her Ph.D. in political 
science from the University of Chicago 
in 2002. Her book, Psychological War-
fare in Peacetime: American Visual 
Propaganda in Occupied Germany, 
will be published by the University of 
Chicago Press in spring 2009. In 2007 
she received the Mary Parker Follett 
Award from the American Political 
Science Association’s Politics and 
History Section.

_____________

PHOTO:  Two Soldiers from the 3d 
Brigade Combat Team, 1st Cav-
alry Division, talk with demonstrators 
gathered outside a checkpoint to the 
International Zone in central Baghdad 
17 November 2004. The demonstra-
tors had gathered to protest a raid on 
Ayatollah Mahood Al Hasany’s offices 
by multinational forces and the arrest 
of his followers who passed out flyers 
denouncing the upcoming Iraqi elec-
tions. (U.S. Army, SGT John Queen)

The American occupation of Germany (1945-1949) stands as 
a model exercise in democratization by force. In fact, top figures in 

the Bush administration, including Secretary of State Condoleezza Rice and 
former secretary of defense Donald Rumsfeld, have compared the American 
experiences in postwar Germany and postwar Iraq. This article examines 
American information control policy in Germany and Iraq (2003-2006). Com-
parative analysis indicates that the American information control policy was 
very different in the two cases. In Germany, the U.S. Army and the Office of 
Military Government U.S. (OMGUS) exerted rigorous control over the media 
to block Nazi propaganda and introduce the American political agenda of 
democratization.1 With the emergence of the cold war, OMGUS used all the 
avenues of mass communication and cultural affairs–newspapers, journals, 
feature and documentary films, posters, and radio–to disseminate U.S. stra-
tegic propaganda and messages to the German people. Consequently, from 
1945 to 1949 the Americans were able to shape the content of information 
in the American zone and sector. In Iraq, coalition forces failed to exert a 
similar degree of information control. As a result of this strategic error, the 
insurgency and other civilian movements opposed to the American presence 
have been able to control information and spread anti-American messages.

The German Case
During WWII, psychological warfare played an important role in America’s 

military strategy against the Third Reich. As soon as the U.S. Army entered 
Germany, American psychological warfare experts disseminated propaganda 
to convince the German people of the finality of defeat and to persuade them 
to cooperate. At the same time, the Army shut down German newspapers, 
journals, and radio stations in the American zone and sector, to ensure a 
monopoly over information and propaganda. As a result, the information 
Germans received in the U.S. areas came exclusively from American informa-
tion fliers (Mitteilungblätter), Army newspapers, and Radio Luxembourg.



59Military Review  March-April 2008

A  S T R AT E G I C  F A I L U R E

After V-E Day, on 12 May 1945, the Psychological 
Warfare Division of the Supreme Headquarters Allied 
Expeditionary Force (PWD/SHAEF) became the 
Information Control Division (ICD) in Germany. The 
head of PWD/SHAEF, General Robert C. McClure, 
commanded the new outfit and kept most of the PWD/
SHAEF personnel.2 Initially, ICD was independent 
from the military government, but in February 1946 
it became fully incorporated into OMGUS.

At first, ICD was primarily concerned with 
denazifying the media. ICD banned German jour-
nalists who were considered politically tainted by 
their Nazi past, and prohibited Nazi, militaristic, and 
nationalistic messages that could inflame pro-Nazi 
sympathies and encourage resistance to the Ameri-
can project. While this vetting process was taking 
place, ICD began to select and license German edi-
tors to run newspapers and journals. It succeeded 
in selecting a politically and ideologically hetero-
geneous group of individuals. By mid-1946, ICD 
had given press licenses to 73 Germans, including 
29 Social Democrats, 17 Christian Democrats, and 
5 Communists.3 Thus, while OMGUS imposed rigid 
political and ideological censorship to ban the diffu-
sion of Nazi, nationalist, and militaristic messages, 
it also sought political diversity and allowed the 
development of a variegated political discourse.4

Although ICD’s licensed German editors were 
committed to creating a new, democratic Germany, 
the division kept close watch over their publica-
tions. Initially, it exerted pre-publication censorship, 
but in August 1945 it switched to post-publication 
scrutiny.5 Although the German editors were free to 
run their operations, there was always the possibil-
ity of post-production reprimands that could lead 
to the revocation of licenses. Thus, ICD defined 
and policed the boundaries of the acceptable and 
the desirable in the political and cultural fields, and 
monitored and regulated the information that reached 
Germans in the American zone and sector. 

During the first two years of occupation, Ameri-
can press policy in occupied Germany reflected the 
ideological profile of the ICD press officers. Many 
of ICD’s officers were scholars who had lived in 
Germany. A significant portion were New Dealers, 
intellectuals, emigrés, Jews, and leftists enthusiastic 
about the possibility of helping to build a demo-
cratic, pluralist society from the ashes of Nazism.6 
In Berlin, the majority of ICD officers were German 

émigrés.7 Thus, many ICD officers spoke German, 
knew about German culture, and understood 
German society and history. In 1945, these press 
officers welcomed the collaboration of the German 
left with enthusiasm, as part of the process of creat-
ing a democratic German press and culture.

With the cold war, OMGUS press policy changed. 
Occupied Germany became the first battlefront of 
psychological warfare between the U.S. and the 
USSR. After 1946, the possibility of an independent 
and united postwar Germany rapidly vanished. Both 
the Americans and the Soviets began to use the 
new German media in their respective zones and 
sectors to attack each other and spread propaganda. 
For example, in March 1946 OMGUS forced Neue 
Zeitung, the flagship newspaper in the American 
zone, to change its editorial stance to reflect agree-
ment with U.S. foreign policy. Neue Zeitung became 
a mouthpiece for OMGUS to counteract Soviet 
propaganda in occupied Germany.8 

By early 1947, ICD personnel had changed, and 
the original press officers had been replaced by 
cold war warriors.9 As a result, most publications 
that did not follow OMGUS’s anti-Communist 
directives were either terminated or had their edi-
tors replaced.10 In August 1947, Emil Carlebach, 
a Communist who had survived Buchenwald and 
been given a license to publish the Frankfurter 
Rundschau in 1945, was fired.11 Der Ruf, a popu-
lar political and cultural journal, was shut down 
because ICD considered it pro-Communist, even 
though the Soviet counterpart to OMGUS had 
denounced the publication.12 In October of that same 
year, General Lucius D. Clay, the American military 
governor, launched Operation Talk Back, a counter-
propaganda measure designed to use the German 
media in the American zone and sector to respond 
to and combat Soviet anti-American propaganda. 
A strict anti-Communist line was imposed on the 
German press, equivalent and complementary to the 
line that prevailed in the Soviet zone and sector.

The Iraqi Case
The psychological warfare campaign of Opera-

tion Iraqi Freedom (OIF) was successful because 
it convinced the Iraqi Army not to resist. This 
allowed the U.S. military to take Baghdad with a 
small number of troops. However, contrary to the 
German case, coalition forces did not continue 



60 March-April 2008  Military Review    

their psychological warfare agenda after the col-
lapse of Saddam Hussein’s regime. No full-blown 
and coherent program of information control was 
established in Iraq; instead, the Defense Depart-
ment envisioned the creation of a “Rapid Reaction 
Media Team” to oversee the dismantling of Iraq’s 
state-run media and to set up the U.S.-financed 
and run “Iraqi Free Media” network. This new, 
American-controlled network was to function as 
the Pentagon’s propaganda outlet for Iraq.13

Saddam Hussein had understood the importance 
of information control and media manipulation. 
In 1968, after he became head of internal security, 
Iraqis were only able to access government-pro-
duced newspapers. When he took over the presi-
dency in 1979, the Iraqi Ministry of Information 
began to appoint all of the country’s journalists (who 
had to belong to the Ba’ath Party) and insulting the 
president became an offense punishable by death. 
One of Saddam’s sons, Uday, became chairman of 
the Journalists’ Union and controlled about a dozen 
newspapers, including Al-Thaura (The Revolution), 
Babil, and Al-Jamorriya (The Republic). These 
papers published front-page photographs of Saddam 
every day. Uday was also in charge of  several  
television and radio stations. In 2003, there were 13 
television stations and 74 radio stations, all under 
state control.14 The government was Iraq’s exclusive 
Internet provider, and access was only available in 
cybercafes strictly controlled by the security police. 
Satellites were prohibited, although the potentates 
of the regime had access to satellite news.15 

Once Saddam was toppled, the number of Iraqi 
publications exploded, reaching more than 200. 
With coalition forces failing to shut down or secure 
Iraqi printing presses, everyone who had access to 
a press began publishing. Many of the newspapers 
and journals that sprang up in 2003 faced financial 
difficulties and soon disappeared, but according to 
BBC estimates, there are still 50 daily newspapers 
published regularly in Iraq, 12 of them in Baghdad.16 

Unfortunately, this spontaneous explosion of media, 
coupled with the lack of a rigorous American informa-
tion control policy, was quickly exploited by groups 
opposed to the coalition. 

The Iraqi press became highly diversified as each 
political pressure group launched its own media outlet. 
Saad al-Bazzaz, an Iraqi journalist in exile since 1992, 
began publishing the Baghdad edition of Al-Zaman, 
the London-based newspaper he founded in 1997.17 
The Saudi royal family started publishing an Iraqi 
edition of the London Al-Sharq al-Awsat, its main 
publicity organ in the West. Al-Mutamar was pub-
lished by associates of former deputy prime minister 
Ahmad Chalabi. Currently, the Supreme Council for 
Islamic Revolution in Iraq, the country’s main Shi’a 
political group, publishes Al-Adalah, Al-Fater, and 
Ida Rafideen. Al-Bayan is the newspaper of Dawa, 
the Shi’a party of Prime Minister Nouri al-Maliki and 
his predecessor, Ibrahim al-Jaafari. Other significant 
newspapers are the left-wing Al-Mada, and Al-Sabah 
al-Jadid, founded by the former editor-in-chief of Al-
Sabah, Ismael Zayer. (Zayer resigned from Al-Sabah 
in May 2004 as a protest against American censorship 
and editorial interference.18) A single satirical journal, 
Habaz Booz, is published in Baghdad.

In this context, the Coalition Provisional Author-
ity’s (CPA) and the Pentagon’s media policies were 
ineffective. De-Ba’athification of the Iraqi press 
incited anti-American sentiment.19 Yet the CPA did 
not replace the Ba’ath personnel with Iraqis eager 
to endorse the emergence of a liberal democracy in 

No full-blown and coherent 
program of information control 

was established in Iraq…

Iraqis watch a broadcast purporting to be a taped message 
from toppled leader Saddam Hussein, on the Dubai-based  
Al-Arabiya satellite television station, 17 July 2003, the 35th 
anniversary of the seizure of power by his Ba’ath party in Iraq. 

A
FP

, K
ar

im
 S

ah
ib



61Military Review  March-April 2008

A  S T R AT E G I C  F A I L U R E

their country, nor did it censor anti-liberal or anti-
American propaganda. In July 2003, CPA head Paul 
Bremer III publicly asserted that the coalition was 
not limiting free speech in Iraq. Coalition spokes-
man Charles Heatley echoed Bremer’s words. The 
general idea was that the American message of 
“truth” would, by itself, prevail over alternative 
political messages in post-Saddam Iraq.

Occasionally, the CPA did exert some measure of 
control over radical, anti-American propaganda. For 
example, it shut down Al-Mustiqilla, a newspaper 
that published an article calling for the execution 
of all Iraqis who collaborated with the coalition.20 
In March 2004, the CPA stopped production of 
the Baghdad newspaper Al-Hawsa, a radical Shi’a 
weekly, for 60 days, alleging that its publishers were 
inciting violence against the occupation.21 Coalition 
forces also raided a distribution center of Sadda-
al-Auma newspaper in Najaf, seizing copies of an 
edition that ordered Iraqis to join the resistance. Yet 
the CPA’s attempts to control the new Iraqi press 
were often futile. A few days after the raid on Sadda-
al-Auma, the newspaper was back in the streets 
inviting its readers to join the Ramadi resistance 
movement and spreading anti-semitic, anti-Western, 
anti-female propaganda.22 In sum, the rare cases of 
post-production censorship did not amount to an 
effective information-control program.

Although its performance might suggest other-
wise, the Pentagon actually did prepare a directive 
for propaganda in Iraq. Appendix 2 of Combined 
Joint Task Force 7’s (CJTF-7) Public Affairs Guid-
ance (2003) breaks down “current themes” for 
the Iraqi press into three categories: “positive,” 
to promote; “negative,” to rebut or avoid; and 
“unclear or double-edged,” to neutralize. The first 
category was aimed at developing support “of and 
to the Iraqi people”; at emphasizing progress and 
security, particularly in Baghdad; and at stressing 
“Iraqi participation” in the country’s reconstruction. 
The positive message would include indicators of 
improvement in everyday life, such as normalization 
of the electrical supply, construction of new schools 
and hospitals, and increasing security. The second 
category, “negative issues,” would address such 
stories as “‘maltreatment’ of Iraqi detainees”; the 
“resurgence of resistance, lawlessness, instability, 
the power vacuum”; “infrastructure vulnerability”; 
and “delay in establishing political structures.” The 

last category would respond to “the lack of discov-
ery” of weapons of mass destruction, the troubles 
finding Saddam, and de-Ba’athification.23 

The most surprising and original aspect of the U.S. 
propaganda policy in OIF has been the Pentagon’s 
reliance on private contractors to spread its strategic 
messages to the Iraqi public. Instead of organizing 
a task force comprised of psychological warfare 
experts from the armed forces, the intelligence 
community, and academia, the U.S. government 
outsourced the task to private corporations without 
prior experience in the Middle East.24 The Depart-
ment of Defense mistook a political problem–how 
to radically transform a society emerging from a 
brutal dictatorship and rapidly falling into religious 
fundamentalism–for a marketing issue. It tried to 
sell its own vision of events to the Iraqi population 
as if that vision were a consumer product. 

In 2003, the Pentagon’s Special Operations and 
Low-Intensity Conflict Division, which specializes 
in psychological warfare operations, awarded Sci-
ence Applications International Corporation (SAIC) 
an $82.3 million no-bid contract to set up the Iraqi 
Media Network (IMN). By the time IMN started the 
newspaper Al-Sabah (Morning), there were already 
20 to 30 new, independent newspapers.25 Al-Sabah 
became just one newspaper among many, and the 
Americans were never able to establish a monopoly 
over information in Iraq.

IMN had even worse luck with television. Estab-
lishing the U.S.-sponsored TV network Al-Iraqiya 
was a nightmare. From the very beginning, disor-
ganization, lack of planning, insufficient personnel, 
and an inadequate budget hampered the project. Fur-
thermore, the network’s physical installations were 
systematically destroyed by vandals and, later (by 
midsummer 2003), blown up by insurgents. When it 
finally began functioning, Al-Iraqiya failed to attract 
the Iraqi public because it shunned Iraqi news. For 
instance, the network aired cooking shows instead 
of covering the political violence in the country.26

The Department of Defense 
mistook a political problem… 

for a marketing issue.



62 March-April 2008  Military Review    

Because coalition forces did nothing to stop 
installation of the satellite dishes that mushroomed 
all over Iraq, Iraqi viewers gained access to multiple 
information sources. They were able to view any of 
the numerous anti-American news programs aired 
by TV stations in the Middle East. It is not surpris-
ing that six months after the invasion, 63 percent 
of Iraqis who had access to a satellite dish watched 
Al-Jazeera and Al-Arabiya, two stations that offered 
news meshed with anti-American and anti-Semitic 
propaganda.27 Only 12 percent of Iraqis got their 
news from Al-Iraqiya.28

Satellite television has since become an integral 
part of the jihadists’ electronic pulpit. Al-Zawraa, 
a satellite TV station in Iraq, is one of the most 
effective weapons of the Islamic Army of Iraq, a 
key Sunni resistance group that allegedly includes 
former members of the Ba’ath Party.29 Al-Zawraa 
provides nonstop footage of the Sunni war against 
the U.S. and Muqtada Al Sadr’s Shi’ite militia. It 
regularly shows militants planning attacks against 
U.S. units, the killing of coalition soldiers by snip-
ers or roadside bombs, and operations against Shi’a 
objectives. The station’s programs are broadcast 
across the Arab world by Nilesat, a satellite provider 
controlled by the Egyptian government. Recently, 
Al-Zawraa announced plans to distribute its pro-
grams on European satellites; eventually, it wants 
to reach American viewers.30 

The coalition is also losing the strategic pro-
paganda war in cyberspace. Terrorist groups use 
high-speed Internet, pirated video-editing software, 
and free file-upload websites to disseminate their 
products. For instance, Abu Maysara, media chief 
for Abu Musad al-Zarqawi, the late leader of Al 
Qaeda in Iraq, videotaped the beheading of Nicholas 
Berg, an American hostage, and posted the video 
online. The web is also important as a mechanism 
to teach practical skills of resistance, such as how 
to build rockets, bombs, and chemical weapons.31

Despite SAIC’s abysmal failure, the Pentagon 
continued its outsourcing policy. In January 2004, it 
switched its media contract from SAIC to the Harris 
Corporation, a producer of broadcasting equipment 
with no experience in psychological warfare or the 
Middle East. Harris subcontracted its TV operations 
to Lebanese Broadcasting Corporation International 
and Al-Fawares, a telecommunication company 
based in Kuwait, but  took charge of Al-Iraqiyah and 

Al-Sabah. One month later, the CPA changed the 
Iraqi Media Network’s name to Iraqia Network. The 
Defense Department also hired J. Walter Thompson, 
the Madison Avenue advertising giant, to “convince 
Iraqis that IMN or Iraqia was credible.”32 Perhaps 
not surprisingly, J. Walter Thompson does not 
specialize in psychological warfare in the Middle 
East–its main clients are Domino’s, Diamond 
Trading Co., Ford, Cadbury Schweppes, HSBC, 
Kimberly-Clark, Kellogg’s, Kraft, Nestle, Pfizer, 
Rolex, Shell, Diageo, Unilever, and Vodafone.

Also in 2004, the Bush administration instructed 
the U.S. Broadcasting Board of Governors—produc-
ers of the Voice of America—to counter Al-Jazeera’s 
impact in the Middle East. The board launched 
the satellite TV station Alhurra (The Free One), 
Radio Sawa (Together), and Hi magazine. Alhurra, 
modeled after a conventional American station, 
offers cooking and fashion shows, geographic and 
technological programs, documentaries, and news. 
Although Alhurra, with a budget of $100 million, 
is awash in money and broadcasts its programs in 
Jordan, Egypt, and Iraq, it has proven to be a failure. 
Iraqis associate the station with the U.S. and reject 
its contents, particularly its news coverage. Polls 
indicate that Iraqis resent the lack of discussion about 
issues facing Iraq, the Arab world, and the Middle 
East.33 Radio Sawa has not been any more success-
ful with its combination of American and Middle 
Eastern pop music and its minimal news coverage. 

Television and radio weren’t the only sites of 
outsourcing folly. On 30 January 2005, Iraq held 
elections for its Transitional National Assembly. 
President Bush touted the elections as a victory for 
Iraqi self-determination, stating in a special address 
that “across Iraq today, men and women have taken 
rightful control of their country’s destiny, and they 
have chosen a future of freedom and peace.”34 Ten 
months later, in November 2005, the Los Angeles 
Times reported that the U.S. military was secretly 
paying Iraqi newspapers to publish pieces favorable 
to the coalition. This program had begun in early 
2005, right at the time of the elections, as a covert 
propaganda operation to influence Iraqi public 

Television and radio weren’t the 
only sites of outsourcing folly.



63Military Review  March-April 2008

A  S T R AT E G I C  F A I L U R E

opinion. According to the Times, the articles were 
“basically factual,” but they omitted information 
that could bias readers against the U.S. and the 
Iraqi government. The stories exalted the American 
occupation, denounced the insurgency, and praised 
American efforts in the region.35

These stories were produced by the Lincoln 
Group, which had been contracted as part of the 
U.S. information surge in 2004. This newly founded 
corporation was set up by a group of investors from 
a D.C.-based company, the Lincoln Alliance Corpo-
ration. A subsidiary of Lincoln Asset Management, 
Lincoln Alliance describes itself as a company that 
provides “tailored intelligence services.” It claims 
to specialize in the collection of information from 
“diverse internal and external sources, both historical 
and real-time”; the “fusion” and analysis of informa-
tion; and the dissemination of “actionable results.”36 
The Lincoln Group’s covert operation caused outrage 
in Iraq and further undermined U.S. credibility in the 
region. The American press also reacted vehemently 
against it, in spite of the fact that the Lincoln Group’s 
black propaganda actions, amateurishly executed, 
were actually rather modest in scope.

Black propaganda, the insertion of biased or false 
news stories in a target country without revealing 
their origin, is a classic psychological warfare ruse. 
It is remarkable that the Pentagon chose to rely on a 
private corporation without experience in the field 
when the CIA has a long track record of dispensing 
black propaganda all over the world–including the 
Middle East.37 

Hard-Earned Lessons 
The Bush administration ignored the model of 

information control used by the U.S. in Germany 
during the period 1945-1949. Coalition forces failed 
to establish rigorous information control after top-
pling Saddam as the Pentagon became more con-
cerned with manipulating the American press than 
regulating information inside Iraq. Daniel Senor, 
head of the CPA public relations office, did not speak 
Arabic, and his priority was “feeding” information 
to the American mass media, often to journalists 
sympathetic to the administration’s policies.38

It is true that the revolution in communication 
technology has made total information control in 
Iraq virtually impossible. Yet the Pentagon failed 
to appreciate and plan for the complexity of the 

technological challenge. The U.S. established a 
military occupation ill-equipped to neutralize the 
information weapons available to the enemy in 
the 21st century. Saddam Hussein had prohibited 
satellite TV and controlled popular access to the 
Internet; the Americans did neither, and could not 
deal with the avalanche of anti-American propa-
ganda that ensued. Within days of the U.S. entry 
into Baghdad, satellite antennas were everywhere, 
making it impossible to control information. Radi-
cal websites, too, sprouted everywhere without the 
Americans having any possibility of control.

Moreover, no positive propaganda message can 
be effective when the target area is not secure. To 
succeed as an instrument of change, a military occu-
pation must be able to create stability in conditions 
of acute social turmoil.39 The German case exempli-
fies this principle. In Germany, the U.S. Army and 
OMGUS monopolized violence and imposed and 
guaranteed security. This allowed OMGUS and its 
German partners to begin physical reconstruction 
of the American zone and sector while setting in 
motion a political, social, and cultural revolution. 
In terms of information control, the Americans 
blocked the spread of propaganda coming from 
old-regime loyalists and competing groups trying to 
exploit the political vacuum generated by the tran-
sition. In Iraq, OIF spawned military insurgency, 
terrorism, sectarian violence, and civil disorder. 
Without security, infrastructure projects lagged and 
the positive American propaganda message was 
only marginally effective. 

The Iraqi case shows how important it is to have 
a correct war hypothesis before launching a military 
conflict aimed at regime change and occupation. 
In 1945, OMGUS allowed the German population 
very limited freedom and exerted an unprecedented 
degree of political control. Joint Chiefs of Staff 
Directive 1067 (JCS 1067), the military directive that 
informed OMGUS policy from 1945 to 1947, explic-
itly rejected the idea that the U.S. was liberating a 
population held captive by a dictatorship. It stated 
that Germany “will not be occupied for the purpose of 
liberation but as a defeated enemy nation.” Accord-
ing to JCS 1067, Germans had to be controlled and 
monitored and their political, religious, and cultural 
activities approved by the American military authori-
ties. JCS 1067 was explicit: “No political activities 
of any kind shall be countenanced unless authorized 



64 March-April 2008  Military Review    

by you…You will prohibit the propagation in any 
form of Nazi, militaristic, or pan-German doctrine…
No German parades, military or political, civilian or 
sport, shall be permitted.”40 The directive allowed 
freedom of religious worship and freedom of speech 
only to the extent that they did not jeopardize U.S. 
military and political priorities.

The Iraq fiasco is the logical result of conceiv-
ing the American mission as a liberation, not as the 
occupation of an enemy country. According to the 
CJTF-7 Public Affairs Guidance, OIF’s objective 
was “to liberate the people of Iraq from the Saddam 
Hussein regime.”41 The underlying assumption was 
that removing Saddam and suppressing the Ba’ath 
Party would lead naturally, automatically, and inexo-
rably to a democratic, liberal, secular, pro-American 
Iraq. The idea of spontaneously converting the Iraqi 
population to democracy led the Pentagon and the 
State Department to underestimate the importance 
of postwar information control and propaganda.42 

Democratization of the press after radical regime 
change is a long-range project that requires, in the 
short term, the use of anti-democratic methods. 
Even in 1948, there was evident tension between 
the professed American aim of encouraging a free 
press and the authoritarian reality of occupation. 
The military government was aware of the basic 
contradiction, as an OMGUS report shows:

The press officers were primarily concerned 
with preventing former Nazi journalists from 
participating in the new, democratic German 
press. In 1945, when the occupation began, 
it was a major policy of the American Mili-
tary government to guarantee to the German 
population an independent and free press. MG 
[Military Government] envisaged a press which 
would be free of any form of governmental 
domination. Yet, ironically, MG itself in 1945 
found it necessary to exercise certain temporary 
controls. Many of the newspaper plants were 
in the hands of Nazis. The publishers, editors 

and personnel of the newspapers were the same 
persons who had been carrying out the policies 
of Goebbel’s Propaganda Ministry. So MG set 
up a licensing system to place the newspapers 
in the hands of editors dedicated to giving the 
German people unbiased news coverage.43 

Democratization by force is inherently a source of 
paradoxes. A military government involved in nation-
building is, by definition, an authoritarian regime 
involved in a project of social engineering. It tries 
to impose, by force, new social standards and a new 
set of normative values. Therefore, its actions will be 
incompatible with the notion of democracy. 

Carl J. Friedrich, who directed the school that 
trained military personnel for American military gov-
ernments abroad and later served as General Clay’s 
constitutional and governmental affairs advisor (1947 
to 1948), tried to resolve the contradiction. He argued 
that OMGUS was a “constitutional dictator aiding 
in the reestablishment of constitutional democracy 
rather than dictating democracy.”44 According to 
Friedrich, a military government run by a constitu-
tional democracy, unlike a conventional dictatorship, 
progressively relaxes repression and moves toward 
establishing a constitutional system. Friedrich admit-
ted that OMGUS censored and repressed, but claimed 
that it did so to impose restraints on antidemocratic 
elements and antidemocratic efforts. 

The CPA did not comprehend that the construction 
of Iraqi democracy required the imposition of rigor-
ous restraints on antidemocratic information outlets. 
Its flawed media policy led to the emergence of an 
assortment of information sources that included 
newspapers, journals, and TV stations with authori-
tarian, religious-fundamentalist, and other illiberal 
agendas. Iraqi newspapers are funded by political 
and religious parties, and the information they carry 
is often incomplete, unverified, and biased.

The deterioration of American standing in much 
of the so-called “Third World” is the result of abys-
mal failures in two areas of foreign policy: global 
strategy and public diplomacy.45 If these failures are 
not addressed, it is likely that the U.S. will embark 
on further military adventures that result in occupa-
tions aimed at radical change. Therefore, analysis of 
the shortcomings of the American information con-
trol policy in Iraq is not simply a matter of historical 
interest. The U.S. cannot afford more blunders in 
this key area of psychological warfare. MR   

The Iraq fiasco is the logical 
result of conceiving the American 
mission as a liberation, not as the 
occupation of an enemy country.



65Military Review  March-April 2008

A  S T R AT E G I C  F A I L U R E

1. The Soviet counterpart to OMGUS, the Sowjetische Militaradministration 
in Deutschland, did the same in attempting to spread Moscow’s messages to the 
German people.

2. Alfred H. Paddock Jr., U.S. Army Special Warfare. Its Origins: Psychological 
and Unconventional Warfare, 1941-1952 (Washington DC: National Defense Uni-
versity Press, 1982), 41.

3. By January 1947, ICD had distributed 89 press licenses. Among the licensees 
were 38 Social Democrats, 24 Christian-Democratic Union/Christian Socialist Union 
supporters, and 4 German Communist Party members. The breakdown by religion 
was 33 Catholics, 28 Protestants, 3 Jews, and 1 Unitarian. Twenty-four licenses were 
issued to nonreligious organizations. Larry Hartenian, Controlling Information in U.S. 
Occupied Germany, 1945-1949: Media Manipulation and Propaganda (Lewiston, 
2003), 115-16, 127. See also Norbert Frei, Amerikanische Lizenzpolitik und Deutsche 
Pressetradition: Die Geschichte der Nachkriegszeitung Suedost-Kurier (Munich: 
Oldenbourg Verlag, 1986).

4. Edward C. Breitenkamp, The U.S. Information Control Division and Its Effect 
on German Publishers and Writers 1945 to 1949 (North Dakota: Grand Forks, 
1953), 1. 

5. Earl Zimke, The U.S. Army Occupation of Germany, 1944-1946 (Washington, 
DC: Center of Military History, 1975).

6. Rebecca Boehling, A Question of Priorities: Democratic Reforms and Economic 
Recovery in Postwar Germany (New York: Berghahn Books, 1996), 26.

7. Wolfgang Schivelbusch, In a Cold Crater: Cultural and Intellectual Life in Berlin 
1945-1948 (Berkeley: University of California Press, 1998), 33.

8. For an in-depth discussion of the Neue Zeitung, see Jessica C.E. Gienow-Hecht, 
Transmission Impossible: American Journalism and Cultural Diplomacy in Postwar 
Germany 1945-1955 (Baton Rouge: Louisiana State University Press, 1999). See also 
Hartenian, 152-154; and Gienow-Hecht, “Friends, Foes, or Reeducators? Feinbilder 
and Anti-Communism in the U.S. Military Government in Germany, 1946-1953,” in 
Enemy Images in History, eds. Ragnhild Fiebig-von Hase and Ursula Lehmkuhl 
(Providence, RI: Berghahn Books, 1997), 281-301.

9. For an in-depth discussion of the case, see Gienow-Hecht, Transmission 
Impossible. See also Hartenian, 152-54; and  Gienow-Hecht, “Friends, Foes, or 
Reeducators?” 281-301.

10. Hartenian, 179. See also Cedric Belfrage, Seeds of Destruction (New York: 
Cameron and Kahn, 1954). 

11. Hartenian, 180.
12. For further discussion, see Clare Flanagan, A Study of German Political-

Cultural Periodicals from the Years of Allied Occupation, 1945-1949 (Lampeter, 
Wales: The Edwin Mellen Press, 2000), 151-82.

13. Joyce Battle, compiler, “Iraq: the Media War Plan,” National Security Archives, 
8 May 2007, <www.gwu.edu/~nsarchiv/NSAEBB/NSAEBB219/index.htm>.

14. Sandra J. Callaghan, “Iraq,” World Press Encyclopedia, 2003, <findarticles.
com/p/articles/mi_gx5223/is_2003/ai_n19143124>.

15. Kimberly Tabor, “The Press in Iraq,” PBS–Frontline World, November 2002, 
<www.pbs.org/frontlineworld/stories/iraq/press.html#overview>.

16. “The press in Iraq,” BBC News, 12 January 2007, <http://news.bbc.co.uk/1/
hi/world/middle_east/6256985.stm>.

17. Until 1992, Al-Bazzaz headed both the Iraqi News Agency and the Iraqi 
Radio and Television Establishment and was editor-in-chief of the daily newspaper 
Al-Jumhuriya (The Republic). Middle East Forum website, <http://www.meforum.
org/article/277>.

18. “The press in Iraq,” BBC News. 
19. Fariba Nawa, “U.S. Curtails Iraq’s Newfound Media Freedoms,” Village 

Voice, 27 July 2003.
20. Matthew Price, “Baghdad’s media explosion,” BBC News, 12 August 2003, 

<http://news.bbc.co.uk/go/pr/fr/-/1/hi/world/middle_east/3144363.stm>.
21. Jeffrey Gettleman, “G.I.’s Padlock Baghdad Paper Accused of Lies,” New 

York Times, 29 March 2004.
22. Ellen Barry, “US Restrictions on Iraqi Media Spark Criticism,” Boston Globe, 

19 June 2003. 
23. Combined Joint Task Force 7 Public Affairs Guidance, 091200DJul 2003, 8.
24. In Iraq, the Bush administration inaugurated a new approach to psychologi-

cal warfare by outsourcing public diplomacy and propaganda. Since 2003, the U.S. 
government has often relied on profit-oriented corporations created by Republican 
Party loyalists to conduct intelligence and psychological warfare operations. These 
private corporations are a de facto parallel intelligence apparatus, disconnected from 
the CIA and the National Security Agency, that receive government contracts worth 
millions of dollars. In fact, these corporations are now reaching out to academia much 
in the same way as government intelligence agencies did in the past. On 25 January 
2007, the Lincoln Group was awarded a new contract to conduct focus groups on a 
variety of topics throughout Iraq. On 7-8 November 2005, the Carr Center for Human 
Rights Policy at Harvard University and the Strategic Studies Institute of the U.S. 
Army War College sponsored a symposium in Washington on “Counterinsurgency 
in Iraq: Implications of Irregular Warfare for the USG.” Among the participants were 
Andrew Garfield, from the Lincoln Group, and Steve Rader, from Science Applications 
International Corporation (SAIC). On 6 April 2007, the Harvard Defense & Security 
Initiative hosted a seminar, “The Privatization of National Security,” at the John F. 
Kennedy School of Government. The seminar had three panels: “Does privatizing 
security pay off?” “Beyond security; outsourcing intelligence,” and “After Iraq: what’s 
next for the security industry?” Attendance was restricted to invited guests, and all 
panel presentations and discussions were off-the-record and followed Chatham 
House rules. Invited panelists came from the ArmorGroup, Blackwater USA, Booz 
Allen Hamilton (a subsidiary of Halliburton), Cerberus Capital Management (formerly 

chaired by John Snow, secretary of the treasury from 2003 to 2006), the Cohen Group, 
Control Risks, Commonwealth Consulting, Covenant, DynCorp, Kellog Brown Root, 
the Lincoln Group, Military Professional Resources Inc., SAIC, Total Intelligence 
Solutions, Triple Canopy, and ViaGloblal Group. Seminar organizers also invited 
“members of Congress working on related legislation” and “members of the DoD 
working on the issue.” 

25. On 17 August 2006, a car bomb partially destroyed the offices of Shabaqeh 
magazine and Al-Sabah. It was the second car bomb attack against Al-Sabah that 
year. On 19 June 2007, Flieh Waddai, the managing editor of Al-Sabaah, was killed. 
According to Reporters Without Borders, in 2006 Iraq was the world’s most dangerous 
country for the media for the fourth year running. Since fighting began in 2003, 139 
journalists have been killed, 64 in 2006. About 90 percent of the victims were Iraqis. 
Reporters Without Borders, “Press Freedom Round-Up,” 31 December 2006, <www.
rsf.org/article.php3?id_article=20286>.

26. Rajiv Chandrasekaran, Imperial Life in the Emerald City: Inside Iraq’s Green 
Zone (New York: Alfred A. Knopf, 2006), 130.

27. Al Arabiya , a 24-hour Arabic-language TV station launched from Dubai on 3 
March 2003, had a budget of $60 million; Chandrasekaran, 132. 

28. Ibid., 136.
29. Lawrence Pintak, “Cairo Ignores U.S. Request to Pull Plug on Jihadi TV in 

Iraq,” Columbia Journalism Review, 4 January 2007; and Pintak, “A Controversial 
TV Channel That Is the Voice of Iraq’s Anti-American Insurgents Looks Set to Open 
Another Front in the Propaganda War Against the U.S.,” Columbia Journalism 
Review, 10 January 2007.

30. For a detailed account of trends and controversies involving satellite TV 
in the Arab and Muslim worlds, see Media on the Front Lines: Satellite TV In Iraq, 
Transnational Broadcasting Studies vol. 2, no. 1 (Cairo:  American University in 
Cairo, 2006).

31. See Evan F. Kohlmann, “The Real Online Terrorist Threat,” Foreign Affairs 
(September/October 2006): 115-25. In June 2007, Daniel Kimmage and Kathleen 
Ridolfo, from Radio Free Europe/Radio Liberty, released a report on the Iraqi Sunni 
insurgency’s media network, <http://www.realaudio.rferl.org/online/OLPDFfiles/
part 1.pdf>. 

32. Don North, statement before the Senate Democratic Policy Committee hearing 
“An Oversight Hearing on Waste, Fraud and Abuse in U.S. government Contracting in 
Iraq,” 14 February 2005. North was a former Coalition Provisional Authority contractor 
hired by SAIC to build Al-Iraqiya.

33. Anne Marie Baylouny, “Alhurra, ‘The Free One’: Assessing U.S. Satellite 
Television in the Middle East,” Strategic Insights 11, vol. 4 (November 2005).

34. George W. Bush, “President Congratulates Iraqis on Election,” 30 January 
2005, <http://www.whitehouse.gov/news/releases/2005/01/20050130-2.html).

35. Mark Mazzetti and Borzou Daragahi, “U.S. Military Covertly Pays to Run Sto-
ries in Iraqi Press: Troops Write Articles Presented as News Reports. Some Officers 
Object to the Practice,” Los Angeles Times, 30 November 2005.

36. Lincoln Group website, <http://lincolngroup.com>.
37. See Stephen Kinzer, All the Shah’s Men: An American Coup and the Roots 

of Middle East Terror (John Wiley & Sons, 2004).
38. Daniel L. Baggio, “The Dawn of the New Iraq: The Story Americans Almost 

Missed,” in Information as Power: An Anthology of Selected United States Army 
War College Student Papers, vol. 1, eds. Dennis M. Murphy, Jeffrey L. Groh, David 
J. Smith, and Cynthia E. Ayers (Carlisle Barracks: U.S. Army War College, 2006), 
59-86; Chandrasekaran, 128-146.

39. See Earl F. Ziemke, “Improvising Stability and Change in Postwar Germany,” 
in Americans as Proconsuls: United States Military Government in Germany and 
Japan, 1944-1952, ed. Robert Wolfe (Carbondale, IL: Southern Illinois University 
Press, 1984).

40. The complete text of JCS 1067 can be found in Germany 1945-1949: The Story 
in Documents (Washington, DC: U.S. Government Printing Office, 1950), 21-33.

41. Combined Joint Task Force 7 Public Affairs Guidance, 091200DJul 2003, 1.
42. Cora Sol Goldstein, “Irak: Befreier in Ketten,” Internationale Politik, 60, Jahr 

11 (November 2005): 104-110.
43. Report, Public Information Office, OMGUS, 16 December 1948, Landesarchiv 

Berlin: OMGUS, RG 260, MF # 4/1-3/9.
44. Carl J. Friedrich, “Military Government and Dictatorship,” Annals of the 

American Academy of Political and Social Science 267 (January 1950): 1. See also 
Friedrich, “Military Government as a Step Toward Self-Rule,” The Public Opinion 
Quarterly 7, no. 4 (Winter 1943), 527-41. Friedrich was born in Germany and joined 
the Harvard faculty in 1926. He participated in drafting the constitution of the Federal 
Republic of Germany. In 1955, Harvard appointed Friedrich Eaton Professor of the 
Science of Government. For biographical details, see papers of Carl J. Friedrich, 
Harvard University Library.

45. For recent data on the levels of anti-Americanism worldwide, see the Pew 
Global Attitudes Survey, June 2007, http://pewglobal.org/reports/pdf/256.pdf.

—Acknowledgment— 
I would like to thank William M. Darley, Charles 

Krohn, Montgomery McFate, Lawrence Pintak, Bill 
Rugh, and Guy Shields for sharing contacts and 
information about American media policy in Iraq. 

NOTES


	The German Case
	The Iraqi Case
	Hard-Earned Lessons

